Loading
X
Bizi Hemen Arayın 0534 960 27 78 | info@nutrist.com.tr
Kadın Sağlığı 15 Eylül 2020
PKOS (Polikistik Over Sendromu) ile İlişkili Takviyeler ve Besin Kaynakları

Polikistik over sendromu, doğurganlık çağındaki kadınların %5-10 unu etkileyen yumurtlama bozukluğu, aşırı kıllanma, akne ve obezite ile sonuçlanan hormonal bir bozukluktur.  Kısırlığın önemli sebeplerindendir. Polikistik Over Sendromu (PCOS) besin eksikliğiyle ilişkili olabilir. En yaygın görülen besin öğesi eksikliklerinden bahsedeceğim.

1. Magnezyum

Magnezyum, insan vücudunda ve birçok gıdada doğal olarak bulunan bir mineraldir. Kas ve sinir fonksiyonunu, metabolizmayı, kan şekeri seviyelerini ve kan basıncını etkileyen birçok enzim reaksiyonunda anahtar rol oynar.

PCOS’lu kadınlarda magnezyum eksikliği yaygındır. Ayrıca, doğum kontrol hapları kullanılması durumunda da magnezyum seviyeleri düşebilir.

Magnezyum Kaynakları:

Kabak çekirdeği, ay çekirdeği, susam, badem, fındık, ceviz, yer fıstığı, nohut, mercimek, kurufasulye, koyu yeşil yapraklı sebzeler, tahıl ürünleri, kuşkonmaz, soğan, domates, havuç, kereviz, pırasa, hurma, kakao, muz, balık

Magnezyum glisinat formu, bağırsak tolerans seviyesi oldukça yüksek olduğu için hipomagnezenemiyi çabucak düzeltmek için en iyi seçenektir.

2. D vitamini

D vitamini, üreme hormonlarının düzenlenmesinde önemli rol oynar ve anti-müller hormonu (AMH), folikül uyarıcı hormon (FSH) ve progesteron seviyelerini de etkiler. Kan şekeri dengesi ve insülin salınımı için de gereklidir.

PKOS'lu kadınların yaklaşık %75'inde D vitamini eksiktir. Çalışmalar, PCOS'lu kadınlarda D vitamini desteğinin doğurganlığı iyileştirdiğini, testosteron seviyelerini düşürdüğünü ve iltihabı azalttığını göstermiştir.

D Vitamini Kaynakları:

Somon, sardalye, yumurta, karaciğer, güçlendirilmiş süt ürünleri.

Besinlerden çok az karşılanır en iyi kaynağı güneş ışığı, bu nedenle eksikliğinde doktora danışarak D vitamini takviyesi alınması gerekebilir.

3. Çinko

Çinko, vücuttaki yüzlerce enzim reaksiyonunda yer alan eser bir besindir. Adet döngüsünü ve doğurganlığı düzenlemek için gereklidir. PCOS'lu kadınlar bu mineral eksik olabilir. Ek olarak, doğum kontrol hapları çinko seviyelerini azaltır.

Çalışmalar, PKOS'lu kadınlarda çinko desteğinin doğurganlığı artırdığını ve akne, aşırı tüylenme ve saç dökülmesi dahil olmak üzere yüksek testosteronun etkilerini azalttığını göstermiştir. Magnezyum ile kombinasyon halinde çinkonun, PKOS'lu kadınlarda iltihabı azalttığı da gösterilmiştir

Çinko Kaynakları:

Kabuklu deniz ürünleri, kırmızı et, kabak çekirdeği, kakao, kaju, sarımsak, yer fıstığı, ıspanak, karaciğer, mantar, bezelye, fasulye, barbunya, yulaf, çavdar unu, nohut, kurufasulye.

Besinlerden yeteri kadar karşılanamıyorsa doktor kontrolünde takviye alınması gerekebilir.

4. B12 Vitamini

Kırmızı kan hücresi oluşumu, DNA sentezi ve sinir fonksiyonu için B12 vitamini gereklidir. Bu vitamin esas olarak hayvansal gıdalarda bulunur. PCOS ve insülin direnci olan kadınların, insülin direnci olmayan PKOS'lu kadınlardan daha düşük B12 düzeylerine sahip olduğu ve obez olan PKOS'lu kadınların, obez olan ancak PKOS'u olmayan kadınlara göre daha düşük B12 düzeylerine sahip olduğu bulunmuştur. B12 vitamini takviyesi, PKOS'lu kadınlarda doğurganlığı artırabilir.

B12 Kaynakları:

Kabuklu deniz ürünleri (midye, istiridye, yengeç), somon, yumurta, süt ürünleri

Besinlerden yeteri kadar karşılanamıyorsa doktor kontrolünde takviye alınması gerekebilir.

5. Folik Asit:

DNA sentezinde, hücre bölünmesinde ve sinir sisteminin gelişiminde çok önemli rolü olan B grubu vitaminidir. Folik asit, progesteron seviyesini düzenler ve düzensiz yumurtlamanın önüne geçebilir. Yapılan çalışmada, polikistik over sendromlu kadınlarda oksidatif stresin inflamatuar faktörleri ve biyobelirteçleri üzerinde yararlı etkilere sahip olduğu bulunmuştur.

Folik Asit Kaynakları:

Mercimek, kuru fasulye, ıspanak, kuşkonmaz, barbunya, brokoli, kara lahana, ıspanak gibi  koyu yeşil yapraklı sebzeler, portakal, mango.

Besinlerden yeteri kadar karşılanamıyorsa doktor kontrolünde takviye alınması gerekebilir.

 

Diyetisyenlerimizden randevu almak için tıklayınız.

 
UYARI: Bu makale yalnızca bilgilendirme amaçlı yazılmıştır. Beslenme tedavisi kişiye özeldir.  Hangi diyet türünün sizin için uygun olduğuna tıbbi durumunuz, beslenme şekliniz, sosyal yaşantınız vb. daha birçok etken göz önünde bulundurularak bir Beslenme uzmanı (Diyetisyen) tarafından karar verilmelidir.
Nutrist - Diyetisyen İstanbul Şişli Fulya Beşiktaş Mecidiyeköy
Nutrist - Diyetisyen İstanbul Şişli Fulya Beşiktaş Mecidiyeköy Whatsapp
0534 960 27 78
Bize Hemen Ulaşın
1