Loading
X
Bizi Hemen Arayın 0534 960 27 78 | info@nutrist.com.tr
Aktif Yaşam 20 Şubat 2020
Neden "Tıkınma" Davranışıma Engel Olamıyorum?

Tıkınma davranışı, bireyin sürekli ve yineleyici bir şekilde, kısa sürede "aşırı yeme" durumunun olması sonucunda,  yaşamındaki temel bir sorun haline gelerek hayat kalitesini ve işlevselliğini olumsuz yönde etkilemektedir.
 
Bireyin zihninin yeme davranışı ile sürekli meşgul olması ve fiziksel görünümü ile ilgili endişe duyması bir süre sonra hayatının merkezindeki bir sorun haline gelebilmektedir. Endişe ya da depresif duygularla baş etmekte zorlanan birey bu duygulardan kaçış aracı olarak "fazla yeme" yani "tıkınma" davranışına yönelebilmektedirler.
 
Tıkınma davranışı bir süre sonra yeme bağımlılığı'na yol açabilmektedir. Yeme bağımlılığı  alkol ya da madde bağımlılığına benzer olarak beyindeki ödül sistemini harekete geçirerek bireyin geçici bir haz almasına neden olmaktadır. Çünkü  yemek yendiği esnada kişi duygusal anestezi sağlayan bir uyuşturucunun etkisinde gibi anlık mutluluk duymakta ve sıklıkla ardından pişmanlık ve suçluluk duygularını hissetmektedir.
 
"Tıkınma " davranışının ardından hissedilen suçluluk ve pişmanlık duyguları ile birlikte kişinin benlik değerine dair düşünceleri olumsuz anlamda etkilenerek kendine dair "başarısızım, iradesizim, kendime hakim olamıyorum" gibi  olumsuz düşünceler oluşmaktadır. Kişinin kendine dair olumsuz algı ve düşünceleri yeniden olumsuz duygular hissetmesine yol açmaktadır. Böylece kişi yeniden olumsuz duygular ile baş etmekte zorlanarak geçici bir anestezi etkisi yaratan ve uyuşturan yiyeceklere yeniden yönlenmektedir.
 
Açıkça görüldüğü üzere, yeme bağımlılığı kişiyi  kısır bir döngüye / çıkmaza sokarak sorunların sürmesine neden olmaktadır. En temel sebebi, kişinin duygularından kaçınması ve sorunlarla nasıl baş edeceği konusunda zorlanması olmaktadır. 
 
Yeme bağımlılığı semptomları arasında yer alan maddeler:
 
* Tıka basa mide dolu olmasına rağmen yine de yeme isteği içinde olması
* Bazı besinleri tüketirken hissedilen suçluluk ve pişmanlık hissine rağmen kısa bir süre sonunda yeniden kendini bu yiyecekleri tüketirken bulması
* Besinleri tükettikten sonra aşırı bir şekilde doygun hissetmesi
* Besinlerin tüketildiği esnada kontrol kaybı ve kendine engel olamaması
* Aşırı tüketme isteğine neden olan yiyecekleri yeme konusunda mazaretler üretilmesi
* Tıkınırcasına yeme davranışını azaltma girişimlerinin fazla olması
* Tüketilen besinleri çevredeki insanlardan gizleme davranışının olması
 

*Uzman Klinik Psikolog Nagihan Kutlu'dan Online Randevu Almak İçin Tıklayınız.

Nutrist - Diyetisyen İstanbul Şişli Fulya Beşiktaş Mecidiyeköy
Nutrist - Diyetisyen İstanbul Şişli Fulya Beşiktaş Mecidiyeköy Whatsapp
0534 960 27 78
Bize Hemen Ulaşın
1